De LGB-baan is een modelbaan van het grotere soort en wat zowel binnen als buitenshuis kan worden gebruikt en heeft een schaalgrootte van 1 op 22,5. De Duitse afkorting LGB staat voor Lehmann Gross Bahn of Lehman Garten Bahn dus een treinbaan die je gewoon in de tuin kan uitleggen en ook gewoon kan gebruiken als het sneeuwt, regent of de zon schijnt, waarbij de laatste natuurlijk de voorkeur geniet want 100% waterdicht zijn de treinen niet en je wilt niet riskeren dat er iets in het technische gedeelte gaat roesten of stuk gaat door vocht, want daar zijn veel treinen veel te duur voor.

Voordat in 2005 met het bouwen van de LGB treintafel konden worden begonnen moest er eerst veel werk worden verzet. Eerst moest de hoek in de kantine vrij worden gemaakt, want daar stond nog heel veel spullen van de verhuizing. Daarna bleek dat de achterwand erg ongelijk en smerig was. Hier was weinig mee te beginnen, zodat er besloten is om een gips wand te plaatsen. Omdat ook de ventilatie nog niet geregeld was, is deze gelijk in de wand mee geïntegreerd. De tafel is grotendeels opgebouwd uit rest materiaal, oa. is er een hoogslaper in verwerkt. Er is in het midden een service luik gemaakt waardoor er aan de achterkant van de baan ook nog gemakkelijk gewerkt kan worden. De tafel is zo stevig dat er makkelijk iemand op kan plaats nemen. Dit is bij het verleggen van de rails erg prettig.

We hebben besloten om zoveel mogelijk gebruik te maken van slanke wissels, om ook de grotere gelede locomotieven beter tot hun recht te laten komen. Dit had tot gevolg dat de buiten bochten niet meer standaard leverbaar zijn. Deze bochten zijn met een speciaal buig apparaat zelf gebogen. Dit apparaat hebben we aan moeten schaffen, wat een grote aderlating voor ons budget was. We hebben toch besloten om dit te doen omdat het ons een veel grotere vrijheid geeft bij het bouwen van de baan.

Het is de bedoeling de baan zo te maken dat er veel details zijn te bewonderen. Dit doen we omdat in deze schaal een uitgebreid sporenplan erg moeilijk te realiseren valt. Je zult namelijk altijd ruimtegebrek hebben. We hebben er dus gekozen om het sporen plan redelijk simpel te houden.

In de loop der tijd is de baan geheel digitaal gemaakt en ook naar beneden uitgebreid om zo onder de bestaande baan opstelsporen te kunnen creëren voor andere treinen zodat niet steeds dezelfde treinen in het zicht rijden, maar ook steeds andere soorten en modellen.
De treinen worden nu op de modelbaan gestuurd door de computer met een speciaal computerprogramma waarin alle treinen volgens vooraf ingegeven routes rijden en er veel meer treinen tegelijkertijd kunnen rijden zonder dat treinen elkaar raken als je even niet oplet.

Vanaf 2012 is er begonnen om de modelbaan te voorzien van scenery om het geheel meer echt te laten lijken door er landschappen, tunnels huizen en 2 stations aan te leggen. Via een tandradbaan kan er zelfs naar een nog hoger gelegen 3e station worden gereden.

Ondertussen gaat de bouw en de aankleding gewoon door waardoor er hier en daar toch nog een extra stukje spoor wordt gelegd en de aankleding met de tijd steeds mooier wordt.