Nieuws

Relatieproblemen

Op een dag besluit het object dat je wil printen niet langer een relatie te willen aangaan met je printerbed. Heel vervelend want je had een hele lange gelukkige toekomst voor die twee bedacht.

Even let je niet op en het object dat je bedacht had een bed relatie aan te gaan is nu een relatie aangegaan met het hotend van je 3D printer. Komt vaker voor hoor ik daar op de achtergrond iemand mompelen. 

Omdat het hotend zijn filament in die relatie moeilijk kwijt kon kwam er filament op plaatsen waar het eigenlijk niet hoort. Schoonmaken is een langdurige kwestie met elektrische verfbrander waar in nu mijn vingers niet aan wil wagen.

Een leermoment dus, voor elke klus eerst een puf 3Dlac.

Wel en wee van een club

De meeste clubs kennen het wel, Het zijn altijd dezelfde leden die wat doen, er is altijd geld te weinig en het grootste probleem is de ruimte,

Gelukkig zijn de drie bovenstaande uitdagingen in de loop der jaren, door de club niet de zwaarste uitdaging geweest. Gelukkig waren er meer actieve leden dan ‘niets doen’ leden.

En dan hebben we het over leden die nergens extra aan mee willen werken, leden die alleen leuk zijn omdat ze contributie betalen. 

Wij bestaan nog dankzij een actieve groep leden, donaties en externe hulp. ( zie de nieuwe entree.)

Door het regelmatig wisselen van bestuur en accepteren dat het dan anders gaat, kon onze club telkens met nieuwe winden mee waaien.

Het grootste probleem van onze ruimte is het schoonmaken en onderhoud. Voor het eerst in het bestaan van de vereniging zitten we zolang in een ruimte dat er een groot onderhoud ‘nodig’ is.

En dat is het huidige bestuur van plan de komende jaren stap voor stap te gaan regelen.

Ertms op de modelbaan

Een aanslag op de kostenpost voor de doorsnee modelbouwer, zijn de seintjes. Daar wordt erg op bezuinigd. Alleen waar de seinen goed in het zicht staan en nodig zijn, worden seinen op de modelbaan geplaatst.

Er zit toch geen machinist in die trein dus eigenlijk is een sein overbodig. Behalve lichtseinen zal je vaak ook de borden missen. Denk ook eens aan de waarschuwingslichten voor baanwerkers…

SMB’s kunnen het leven al een stuk goedkoper maken. De blauw wit gele markeringsborden geven aan waar een MA opgehaald kan worden. (MA is een Engelse afkorting voor bewegings toesteming)

De oude MA loopt tot net voor het bord. Voorzie je baan dus van deze borden en vertel je bezoekers dat je een heuse ERTMS level 2 baan heb.

Openhuis

Als modelbouw vereniging zijn we een werkplaats voor hobbyisten. Dingen zijn vrijwel nooit af, als het bijna af is, treinbanen worden dan aangepast, RC boten en auto’s die klaar zijn worden mee naar huis genomen.

Kom je dus op een willekeurige hobby  dag bij de club, dan kan het bezoek vies tegenvallen. Banen waar niets rijdt en alles duister is of bij een modelbouw afdeling waar verf of lijmlucht hangt en wellicht een lading stof.

Vandaar dat we 2x per jaar een openhuis geven. In maart (23e) de z.g.n. NMF openhuis, voor ons een wat rustiger zaterdag,  met alle banen in bedrijf en modelbouw afdeling binnen te zien is.

In september (21 en 22e) kan de vereniging een heel weekend bezocht worden.  En meestal staan er dan tenten op en is de vijver gevuld.

Modelbouw

Modelbouw is een breed begrip. Veel mensen denken bij het woord modelbouw aan treintjes, boten en een orgeltje of poppenhuis.

Bij de NZH hobbyclub zijn we inderdaad ruim voorzien van treinen en de op schaal daarbij behorende gebouwen, auto’s en nog veel meer.

We hebben ook een modelbouw afdeling waar verschillende soorten boten gebouwd worden (zowel van bouwpakketten als gewoon van tekening). Ook zijn er steeds meer leden die modelauto’s

maken. Ook die als kant en klaar pakket of uit het blote hoofd.

Bij de modelbouw afdeling werkt men meestal individueel terwijl bij de andere afdelingen in groepsverband werkt.

Op de afdeling zijn er havens gemaakt en schansen voor de ruw terrein auto’s.

Met het openhuis vind u de modelbouwer meestal buiten bij de auto’s en boten.

Nieuwjaar

Nieuwjaar,

Iedereen het allerbeste toegewenst op de nieuwjaars receptie, daarvoor en ook daarna. Apjes, kaartjes smsjes en mailtjes met de mededeling dat ik iedereen het komende jaar het allerbeste wens. En uiteraard krijg je heel veel beste wensen terug.

Alleen de beste wensen voor 2024 wensen, want anders heb ik iedereen met de volgende jaarwisseling niets meer te wensen.

Dus weer aan mijn hobby. Er moest iets geprint worden wat 42 uur printen zou worden.  Volgens berekening zou het printwerk klaar zijn na 1.5 dag als ik het printwerk om 17:00 uur zou starten.

De volgende morgen was de printer nog leuk bezig maar een uur daarna was de rol filament uit zijn rollers geklommen en zat tegen mijn printer aan. Op het display van mijn printer stond een foutmelding. Ik stopte de print, zette de rol weer terug en startte de printer.

De printerkop ging voor en achteruit en ratelend gaf ie aan dat er iets niet goed was.

Zo’n printer is net een baby. Wel aangeven dat er iets niet klopt maar niet gewoon zeggen wat er niet klopt.

Het lange verhaal begint:

Read More

Vip bezoek

Zaterdag 9 december kreeg de Hobbyclub bezoek van de heer Testa, oud-directeur van de NZH. Hij bracht een aantal belangstellenden mee, waaronder Eric de Zwart, groot liefhebber van LGB. Vol bewondering kon hij zien, hoe de Hobbyclub een behoorlijke LGB-baan heeft gebouwd op een beperkt oppervlak.

Vervolgens verplaatste het gezelschap zich naar de HO-ruimte. Daar waren helaas geen rijdende treinen, maar de spaghetti aan sporen van gelijk- en wisselstroom, de aansturing, de bovenleiding in aanleg en de bouw van station Haarlem waren aanleiding genoeg om over te praten.

Toen waren de beide N-banen aan de beurt. Ook hier was er veel bewondering, niet alleen voor de aangelegde banen, maar ook voor het enthousiasme van de bouwers.

Aansluitend vulde de ruimte van de modelbouwers zich met het gezelschap en dat leverde aardige gesprekken op. En zo kregen de bezoekers een aardige beeld van de activiteiten van de Hobbyclub en dat werd regelmatig hardop gezegd. Daar kunnen het bestuur en de leden trots op zijn.

Tot slot de centrale gang. In die gang staan veel modellen van de blauwe tram, NZH trams van de NZH Hobbyclub. En daar komt een oud-directeur van de NZH natuurlijk ook voor.